پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

مصوبه بنزینی دولت جلوی قاچاق سوخت و كاهش واردات را نمی‌گیرد

عضو كمیسیون انرژی مجلس گفت: در صدر مصوبه اخیر دولت نوشته به منظور كاهش واردات و استفاده از كارت شخصی چنین مصوبه ای صورت پذیرفت، من به صراحت اعلام می‌كنم این مصوبه نه مصرف را كاهش خواهد داد نه جلوی قاچاق را خواهد گرفت و در نتیجه واردات را كاهش نخواهد داد فقط اندكی درآمد برای سازمان برنامه و بودجه خواهد داشت.

1404/09/05
|
12:46

مالك شریعتی نیاسر در نطق میان دستور امروز ( چهارشنبه 5 آذرماه) خود ضمن تبریك به مناسب فرا رسیدن سالروز بسیج مستضعفین گفت: چند نكته درباره مصوبه بنزینی دولت وجود دارد، نكته اول اینكه چرا در دولت كسی قبول مسئولیت نمی‌كند، دیروز بنده در حاشیه كمیسیون انرژی از وزیر نفت سوال كردم و ایشان گفت من در دولت مخالف بودم. از رئیس سازمان بهینه سازی انرژی پرسیدم و وی نیز بیان كرد مصوبه مربوط به قبل از انتصاب بنده است، چرا سازمان برنامه و بودجه از پشت صحنه خارج نمی شود و قبول مسئولیت نمی كند.

وی افزود: آقای بیگدلی به درستی آقای پورمحمدی را سلطان ناترازی ها در كشور لقب داد، چرا این لقب برازنده ایشان هست آقای پورمحمدی از سال 83 تاكنون همواره در رده بالای مدیریتی بانكی، اقتصادی و بودجه كشور بوده امروز هم رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور است آیا این تشدید ناترازی‌ها طی این 20 سال شایسته یك عذرخواهی از ملت نیست؟ مثالی می‌زنم آقای پورمحمدی دو هفته قبل در مجلس در خلال بررسی برنامه هفتم اظهار كرد كه سال 99 ایران 6 میلیارد دلار صادرات بنزین داشت و امروز به همین میزان وارد كننده شدیم، چرا ایشان خودش را مسئول نمی‌ داند كه سال 99 در كمیسیون تلفیق بودجه 1400 با ساماندهی وضعیت سهمیه خودروها مخالفت كرد.

این نماینده مردم در مجلس بیان كرد: در صدر مصوبه اخیر نوشته به منظور كاهش واردات و استفاده از كارت شخصی چنین مصوبه ای صورت پذیرفت، من به صراحت اعلام می‌كنم این مصوبه نه مصرف را كاهش خواهد داد نه جلوی قاچاق را خواهد گرفت و در نتیجه واردات را كاهش نخواهد داد فقط اندكی درآمد برای سازمان برنامه و بودجه خواهد داشت كه در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خرج یارانه ها بكند این هم كه با تورمی كه ایجاد می‌كند خنثی خواهد شد، البته از دولت تشكر می‌كنم كه تصمیم گرفته كه كاری انجام بدهد اما چرا تصمیمی كه كم فایده و پرهزینه است را اتخاذ می‌كنید؟ در قانون برنامه و در قانون بودجه تكالیفی را برای دولت تعیین كردیم چرا دولت این تكالیف را دنبال نمی‌ كند، تكالیفی كه بسیاری از آن ها اجرای سیاست‌های غیرقیمتی است ما برای حذف كارت جایگاه در تبصره سه بند ت حكم داریم و گفتیم كه تصفیه سهمیه سوخت را به حساب بانكی صاحب خودرو ببرید با این كار كل كارت جایگاه ساماندهی و شفاف می شود چرا این كار انجام نمی شود.

عضو كمیسیون انرژه مجلس اظهار كرد: چرا دولت آیین نامه این را بیش از شش ماه در هیئت وزیران انداخته و مصوب نمی كند چه كسانی مخالف این مصوبه هستند، سفره‌دارها مخالف اند اول شركت‌های پشت صحنه شركت ملی پخش كه ساماندهی و تعمیر و نگهداری را دنبال می‌كنند و پروژه دارند و سفره آنها جمع می شود. امروز 43 درصد سوخت‌گیری در جایگاه‌ها با كارت شخصی نیست با كارت جایگاه انجام می شود ما 31 میلیون كارت سوخت شخصی داریم و 60 هزار كارت جایگاه اما 43 درصد سوخت‌گیری با كارت جایگاه انجام می شود این سفره جمع خواهد شد. یك بانك خاصی كه امروز 70 درصد تراكنش‌های جایگاه سوخت را در اختیار دارد سفره‌اش جمع می‌شود، قاچاقچی‌ها هم كه به طریق اولا سفره شان جمع می شود.

وی خطاب به پدافند غیرعامل عنوان كرد: چرا وضعیت كارشناسی در این سازمان اینقدر ضعیف است ما بارها توضیح دادیم سیستم تصفیه سهمیه یارانه مستقل از بانك است، مگر امروز قبض برق، قبض گاز كه پرداخت می شود قوانین و شركت گاز هك می شوند.

شریعتی نیاسر تاكید كرد: اما در مصوبه بنزین سه اشكال دیگر هم وجود دارد اشكال اول این است كه ما برای خودروهای نوشماره سهمیه قرار ندادیم آیا این عدالت است كه یك خانوار كه با قرض و با بدبختی توانسته پول جمع كند و یك خودروی داخلی نسبتاً ارزان قیمت بخرند البته ارزان قیمت كه نداریم آیا این را باید از سهم یارانه محروم بكنیم اما یك خانواده كه به اسم اعضای خانواده چند خودرو دارد همه سهمیه بگیرند و این سهمیه را شما به جای اینكه به هر فرد بدهید به هر خانوار باید می‌دادید. اشكال دوم سهمیه خودروهای سی ان جی سوز را گفتیم نصف می‌كنیم اما ما در قانون برنامه تنوع سبد سوختی را در خودروهای ال پی جی سوز در خودروهای برقی هیبریدی هم داریم چرا سهمیه آنها نباید نصف شود آیا دولت نمی‌خواهد این سهمیه‌ها را اعمال بكند چرا خودروهای كار را خودروهایی كه مردم دارند با آنها امرار معا
ش می‌كنند در نظر نگرفتیم امروز 29 درصد از خودرودارها دارند با خودروهای خود امرار معاش می‌كنند این را سامانه عمومی بگذارید و به جای اینكه رانتی برای شركت‌ها در نظر بگیرید بر اساس پیمایش اعمال بكنید و بحث ال‌پی‌جی را هم من به وزیر نفت تاكید كردم هیچ اجازه‌ای از دولت نمی‌خواهد زیرا قانون بودجه برای شما تعیین تكلیف كرده و 500 هزار تن با قیمت نرخ اول یارانه بنزین اجرا كنید./
منبع : خبرگزاری خانه ملت

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی