در روزگاری كه هر كاربر در دنیای مجازی در حصاری از محتواهای دلخواهش محصور است، برنامهی «رهنمون» این هفته به واكاوی این پرسش میپردازد كه چگونه شبكه اجتماعی آنچه را میخواییم نمایش می دهند؟
برنامهی «رهنمون»از گروه جامعه و كتاب رادیو فرهنگ، دوشنبه 12آبان ساعت به بررسی الگوریتمهای نمایش محتوا در شبكههای اجتماعی اختصاص دارد و به دنبال پاسخ به این است كه وقتی احساسات انسانها بهطور نامرئی توسط الگوریتمها هدایت میشود، آزادی انتخاب و اصالت هیجانی ما چه جایگاهی دارد؟ آیا ما هنوز همان بازیگران آگاه صحنه زندگی هستیم یا به تدریج به مهرههایی در یك بازی دادهمحور تبدیل میشویم؟
در این برنامه لیلا وصالی،عضو هیئت علمی دانشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران، بهصورت تلفنی دربارهی «سواد انتخاب محتوا» و سازوكار اثرگذاری هوش مصنوعی در بازنمایی ترجیحات مخاطبان سخن میگوید.
همچنین محمودرضا كبیرییگانه، استاد دانشگاه و كارشناس رسانه، با حضور در استودیو به نقد پیامدهای فرهنگی و اجتماعی این سازوكارها و میپردازد.
برنامهی «رهنمون» به تهیهكنندگی حسین رحمانی دوشنبهها ساعت 10:30 صبح از رادیو فرهنگ (موج افام ردیف 106 مگاهرتز) پخش میشود و نسخهی تصویری آن بهصورت زنده از طریق پایگاه ایرانصدا و وبسایت رادیو فرهنگ در دسترس شنوندگان قرار دارد.