در برنامه هفت اقلیم رادیو فرهنگ، دكتر امین جواهری، پژوهشگر و منتقد سینما، به تحلیل فیلم «جزایر قناری» به كارگردانی معصومیان پرداخت. این فیلم كه در گونه كمدی روی پرده رفته، به گفته جواهری نتوانسته انتظارات مخاطبان و حتی حداقلهای ژانر كمدی را برآورده كند.
او در ابتدای گفتوگو با اشاره به كلیشههای تكراری در كمدیهای یك دهه اخیر سینمای ایران، تأكید كرد: «بسیاری از این آثار تنها نام كمدی را یدك میكشند و نه در شخصیتپردازی و نه در روایت داستان توانستهاند معیارهای این ژانر را رعایت كنند.» وی حضور بازیگران تكراری، دیالوگهای كلیشهای و روایت ضعیف را از مهمترین ضعفهای جزایر قناری دانست و افزود: «تماشاگر دیگر بهسادگی با این آثار ارتباط نمیگیرد و حتی فروش پایین فیلمها این واقعیت را نشان میدهد.»
جواهری با نگاهی پژوهشی به فیلم گفت: «داستان شخصیتی به نام منوچهر، رئیس باند قاچاق مواد مخدر، به دلیل ضعف فیلمنامه و شخصیتپردازی، باورپذیر نمیشود. دیگر كاراكترها هم فاقد هدف و انسجام هستند و فیلمساز نتوانسته با ایجاد طنز موقعیت یا مضمون اجتماعی اثرگذار، فیلم را به سطح یك كمدی اجتماعی برساند.»
او ادامه داد: «اگر هنر را حتی در قالب سرگرمی تعریف كنیم، باید بتواند موضوعی روزمره را با نگاهی خلاقانه و تأثیرگذار روایت كند. اما این فیلم، مانند بسیاری از كمدیهای اخیر، به جای پرداختن به عمق مضمون، تنها به چند پلان رقص و آواز و شوخیهای سطحی بسنده كرده است.»
این پژوهشگر سینما همچنین به مشكل ساختاری سینمای ایران اشاره كرد و افزود: «ما به جای پرورش كارگردان مؤلف، بیشتر بر جنبههای فنی و حضور چهرههای تكراری تكیه كردهایم. در حالیكه آنچه امروز فقدانش احساس میشود، نگاه اندیشمندانه و خلاقانه در روایت است.»
دكتر جواهری در پایان تأكید كرد كه ضعف چنین آثاری نه تنها به هنر سینما آسیب میزند بلكه اعتماد مخاطب را نیز از بین میبرد و بازگرداندن این اعتماد كاری بسیار دشوار خواهد بود.