پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی یكشنبه،سه شنبه و چهارشنبه از ساعت حوالی 8 صبح تا قبل از اذان ظهر به مدت متغیر

رادیو فرهنگ

پخش مذاكرات علني مجلس شوراي اسلامي

عدم افت كیفیت تحصیلی در دوران كرونا / انتصابات در آموزش و پرورش براساس شایسته سالاری بوده است

وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینكه انتصابات در آموزش و پرورش براساس شایسته سالاری بوده است، گفت: در آموزش و پرورش با پدیده افت تحصیلی مواجه نستیم، بلكه در سطح قابل قبولی قرار داریم، هر چند كه برای ارتقای كیفیت باید تلاش كنیم.

1400/02/21
|
11:54

محسن حاجی میرزایی در نشست علنی امروز (سه شنبه 21 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ابراهیم عزیزی درخصوص عدم استفاده از افراد نابخرد در آموزش و پرورش گفت: یكی از ضرورت های مهم در مدیریت، ثبات در مدیریت است، بخصوص در سال جاری كه با پدیده نادر كرونا مواجه بودیم كه سختی های زیادی را به سیستم مدیریتی وارد كرد، باید مجموعه باثبات تری را اداره كنیم. آموزش و پرورش یك مجموعه پهن پیكر با بیش از یك هزار مدیر است.

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم ادامه داد: در دورانی كه بنده مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشتم تلاش كردم از ثبات در مدیریت حمایت كنم. انتصابات در مدیریت ها در سطح استان و منطقه و شهرستان همواره مدیریت شده است. از مجموع انتصاباتی كه در این دوره انجام شده، 36 درصد مربوط به افراد بازنشسته بوده كه باید برای آنها جایگزین جذب می كردیم. 28 درصد انتصابات مربوط به افرادی بود كه در سطح مدیریتی ارتقا پیدا كرده بودند. همچنین 20 درصد كسانی بودند كه در سایر نهادها به عنوان مامور معرفی شدند. از طرفی 8 درصد هم برای اجرای تعارض منافع ایجاد شده و 8 درصد از تغییرات نیز به دلیل نارضایتی مدیران استان و ارزیابی منفی از عملكرد افراد بوده است.

وی افزود: سیاست ما ایجاد حداكثر وفاق میان افرادی بوده كه در استان ها فعالیت می كنند و به هیچ وجه به دنبال جذب نیرویی نیستیم كه در مناطق محل اختلاف باشد. عرصه تعلیم و تربیت محل اتحاد جامعه است و باید به این مكان موثر احترام گذاشته شود، بنابراین تمامی عناصر فعال در این حوزه باید محل وفاق افراد باشد، از این رو تلاش كردم از انتصابات سیاسی پرهیز كنم. خود را امانتدار مردم احساس كرده و این امانت را با حداكثر دقت به افرادی سپردم كه ویژگی های لازم مدیریت را داشته اند. معتقدیم فردی باید مدیر آموزش و پرورش باشد كه مورد اعتماد معلمان باشد، البته ممكن است در برخی موارد ایجاد این تفاهم با دشواری صورت گرفته باشد.

حاجی میرزایی تصریح كرد: فرصت مسئولیت را از طریق سامانه طراحی شده فراهم كردیم، همه افرادی كه واجد شرایط هستند می توانند كاندید شوند. از طرفی كمیته ای تشكیل دادیم تا بتواند انتصابات را براساس صلاحیت مورد بررسی قرار دهد. مجموعه آموزش و پرورش حداكثر مراقبت را از انتصابات در جهت تامین منافع انقلاب و آموزش و پرورش اعمال خواهد كرد.

این عضو كابینه دولت دوازدهم درخصوص عملكرد مجموعه تحت مدیریت خود در زمینه افت تحصیلی دانش آموزان آمارهایی ارائه كرد و گفت: در رابطه با افت تحصیلی دو شاخصه بسیار مهم وجود دارد كه عبارتند از؛ یكی از آنها نرخ ترك تحصیل و دیگری تكرار پایه. بر همین اساس گزارشی ارائه می دهم كه مشخص می شود ما در زمینه افت تحصیلی دانش آموزان ارتقای خوبی پیدا كردیم.

وی ادامه داد: پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ثابت نگه داشته شده، پوشش متوسطه اول و دوم را حتی از اهداف برنامه بیشتر پیش بردیم. بر همین اساس متوسطه اول را با 3.2 درصد از اهداف برنامه بیشتر ارتقا دادیم. همچنین متوسطه دوم را به 2.5 درصد رساندیم. پوشش تحصیلی پایه اول تنها 3 درصد در دوران كرونا افت داشته است، چرا كه خانواده ها نگران بودند كه فرزندان خود را در پایه اول به مدارس نفرستند و این میزان در دنیا 10 درصد است.

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم افزود: نرخ تكرار پایه از 1.38 درصد به 1.31 درصد در دوره ابتدایی كاهش یافته است و این رقم در دوره متوسطه از 1.36 به 1.30 كاهش یافته است. همچنین ترك تحصیل در دو سال اخیر روند رو به بهبودی را داشته است. براساس گزارش ها در دوره ابتدایی از 1.11 درصد به 1.4 درصد رسیدیم كه ارتقای وضعیت را نشان می دهد. همچنین در دوره اول و دوم متوسطه از 4.11 درصد به 3.67 درصد كاهش یافته است. این آمار بدان معنا است كه شاخص ترك تحصیل نیز طی دو سال اخیر كاهش یافته است. از طرفی نرخ گذر تحصیلی نیز ارتقا یافته است.

حاجی میرازیی گفت: میانگین نمرات امتحان نهایی یكی از شاخص هایی است كه نشان می دهد میزان افت كیفیت در آموزش و پرورش چگونه بوده است. در رشته ریاضی از 13.2 به 13.31، در رشته تجربی از 13.7 به 13.8، در علوم انسانی از 11.7 به 11.34 افزایش پیدا كرده است. این نشان می دهد كه ما با پدیده افت تحصیلی مواجه نیستیم، بلكه در سطح قابل قبولی قرار داریم. هر چند كه برای ارتقای كیفیت باید تلاش كنیم.

وی با اشاره به میزان دریافت مدال های المپیك كه از جمله دغدغه های مقام معظم رهبری نیز بوده است، بیان كرد: در المپیادهای ریاضی، شیمی، زیست شناسی، فیزیك و كامپیوتر، نجوم و اختر فیزیك، در سال 2019 و 2020 رشد داشته ایم. در سال 2019 تنها 3 نشان طلا دریافت كردیم، در حالی كه در سال 2020 به 7 مدال طلا افزایش یافته است. در دریافت مدال نقره از 17 عدد مدال به 11 رسیده ایم، چرا كه افزایش مدال طلا داشته ایم، در برنز نیز از 8 به 9 مدال رسیده ایم. سازمان ملی ستادهای درخشان را بعد از تصویب اساسنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقر كردیم. در سال دشوار كرونا، معلمانمان كار با فضای مجازی را نمی دانستند و همه ما وارد یك فضای جدیدی شده بودیم، اما به سرعت خود را با شرایط جدید وفق دادیم، بنابراین آمار موجود در شرایط فعلی قابل قبول است.

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم ادامه داد: در دوران تعطیل عمومی، مدرسه تلویزیونی را راه انداختیم. تمام پایه های تحصیلی از طریق تلویزیون در دسترس همگان قرار گرفت. همچنین شبكه شاد را راه اندازی كردیم كه ساختار گسسته وزارت آموزش و پرورش را به یكدیگر پیوند زد. در هفته 13 میلیون كاربر روی سامانه شاد فعالیت می كنند و به طور متوسط 650 هزار ارتباط زنده بر روی شبكه شاد فراهم می شود، هر چند كه كیفیت آموزش از طریق شبكه شاد و فضای مجازی به آموزش حضوری نخواهد رسید. این موضوع در اجلاس سراسری وزارت آموزش كشورهای جهان نیز مورد تاكید قرار گرفت. برای ارتقای سطح پرورشی دانش آموزان 7 هزار نیروی پرورشی اضافه جذب كردیم و 21 رشته درخصوص جذب معلمان را در دانشگاه فرهنگیان مورد بازنگری قرار دادیم و با اقتضائات روز متناسب كردیم./
خبرگزاری خانه ملت

دسترسی سریع
پخش مذاكرات علنی مجلس شورای اسلامی