دو فوریت بررسی لایحه دولت برای مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی به تصویب رسید.
تقاضای دولت برای رسیدگی دو فوریتی به لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی، در نشست علنی صبح امروز(یكشنبه، 5 مرداد ماه) با 205 رأی موافق، 49 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 260 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.
نماینده دولت: ضرورت تفكیك فضای مجازی سالم از فضای مجازی ناسالم
سیدكاظم دلخوش اباتری به عنوان نماینده دولت در بیان دلایل تقاضای دوفوریتی برای بررسی این لایحه گفت: در این لایحه 22 ماده ای، وظایف وزارتخانه های مربوطه، مصادیق تخلفات و مجازات ها مشخص شده است.
نماینده دولت حاضر در صحن درادامه با بیان اینكه فضای مجازی در كشور سال هاست كه مورد استفاده بوده و مزایایی شامل جریان انتشار اطلاعات، سرعت و وسعت نشر و افزایش مشاركت مردم را دارد، گفت: فضای مجازی یك ابزار بوده و نیازمند چارچوب است چرا كه گاهی نشر و بازنشر محتوای خبری تحریف شده و خلاف واقع باعث ضربه به حاكمیت، آسیب امنیت روانی جامعه، عوام فریبی و از بین رفتن انسجام ملی می شود.
وی افزود: فضای مجازی سالم باید از فضای مجازی ناسالم تفكیك شود چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز در این باره تذكر داده بودند و بر این اساس ستادی به فرمان ایشان تشكیل شد اما به آن كم توجهی می شود. با رأی به بررسی دو فوریت این لایحه، به ساماندهی فضای مجازی كمك می شود و دولت آمادگی دارد تا برای اصلاح جزئیات آن با مجلس همكاری كند.
نامفهوم بودن تعاریف لایحه معادل با صدور مجوز قانونی برای اعمال سلیقه است
فرید موسوی مخالفت با بررسی دو فوریت لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی گفت: در شرایط بعد از جنگ 12 روزه كشور نیازمند انسجام ملی، همراهی اجتماعی، اعتماد عمومی و فضای گفت وگو است لذا ارائه این لایحه با قید دوفوریت هم باعث تعجب دولت است و هم با مصالح كشور ساز و گار نیست.
نماینده مردم عجب شیر و مراغه در مجلس با بیان اینكه تصویب این لایحه موجب خطر گسست بیشتر میان مردم و حاكمیت می شود، ادامه داد: محتوای این لایحه جای بحث دارد، آیا فوریت امروز كشور بستن دهان منتقد و محدودسازی رسانه است؟ آیا در جامعه با مشكلات معیشتی، بحران اعتماد ، ضرورت شفاف سازی در همه سطوح باید اولویت كاری مقابله با آن چیزی باشد كه محتوای خبری غیرواقع نامیده می شود آن هم بدون تعریف روشن و قابل دفاع. ما نمی گوییم دولت حق قانونگذاری ندارد اما اینجا مجلس است و باید از حقوق ملت دفاع كند.
وی با اشاره به اصل 24 قانون اساسی اضافه كرد: در این اصل تصریح كرده كه مطبوعات و رسانه در بیان مطلب آزادند مگر آنكه مخل مبانی اسلام و حقوق عمومی باشد. چه نهادی باید تشخیص دهد خبر واقعی یا غیر واقعی است. چه تضمینی وجود دارد كه این لایحه به ابزاری برای محدودسازی رسانه منتقد یا برخوردهای سلیقه ای با خبرنگاران و كاربران فضای مجازی تبدیل نشود.
موسوی ادامه داد: در دوران كرونا فراموش نكرده ایم كه این خبرنگاران بودند كه این موضوع را هشدار دادند اما دستگاه رسمی آن را تكذیب كرد، همچنین فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به صورت رسمی تكذیب شد. فراموش نكرده ایم حقوق های نجومی با بیانیه ها و تكذیبیه های رسمی مواجه شد، همچنین در وزارت خارجه، رسانه ها، افراد و دستگاه های مدنی هشدار دادند كه فساد در حال اتفاق است اما دولت رسما تكذیب كرد و وزیر وزارتخانه محكوم شد.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم بیان كرد: در همین چند هفته گذشته مردم با همه انتقادات و گلایه ها اما دوباره كنار نظام ایستادند و از كشور دفاع كردند و در جنگ رسانه ای همه مردم مقابل دشمن حضور داشتند، آقای پزشكیان و قوه قضائیه نباید پاسخ همراهی مردم چنین لایحه ای باشد كه به جای شنیدن صدای مردم آن ها را تهدید كند.
وی در خصوص بررسی دو فوریت این لایحه نیز، افزود: بررسی دوفوریتی یعنی بستن در گفت وگو، بی توجهی به حساسیت جامعه نخبگانی، جامعه رسانه ای و جامعه دانشگاهی. تصویب این قانون یعنی دور زدن بحث كارشناسی، حقوقی و اجتماعی. بررسی دو فوریتی یعنی تسریع بدون شكافتن ابعاد آن و بی توجهی به جامعه نخبگانی كه فرصت اظهارنظر داشته باشند.
موسوی با بیان اینكه این لایحه با وجود ابعاد و تاثیرات اجتماعی باید با درایت و مسئولیت بررسی شود، گفت: از ابعاد مختلف حقوقی نیز این لایحه جای مسئله دارد چرا كه مفاهیمی مانند محتوای خبری غیر واقع، مرجع تشخیص نامعلوم، حدود و ساز كار اعتراض به تصمیمات اجرایی به درستی مشخص نشده است. این در علم حقوق معادل با صدور مجوز قانونی برای اعمال سلیقه است.
شفاف نبودن واژگان در لایحه موجب تفسیر موسع می شود
علی آذری در مخالفت با تقاضای بررسی دو فوریت لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی گفت: فضای مجازی باید ساماندهی شود اما این فضا مركب از فیزیك، فرهنگ، اجتماع و سیاست است و لایحه تنظیم شده خام تر از خام است و ایرادات زیادی دارد چرا كه در قانون نویسی نباید از واژگان مبهم استفاده شود.
نماینده مردم فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه شفاف نبودن واژگان ایراد بزرگی است كه موجب تفسیر موسع می شود، ادامه داد: استفاده از الفاظی چون محتوای خلاف واقع، تشویش اذهان عمومی، ذینفع، ظن قوی، خسارت های شدید جبران ناپذیر، میزان اثرگذاری مخل امنیت داخلی و خارجی، مخل نظم و سلامت عمومی به معنای تفسیر موسع است.
وی افزود: در حقوق جزا اصلی داریم كه در سزا و كیفر دهی باید مراعات كنیم و این به این معنا نیست كه هر جا مجموعه ای كم كاری كرد، اولین سلاح این باشد كه به سراغ سزادهی و كیفردهی برویم. این امر موجب می شود كه به بیراهه برویم و نقض اصل حداقلی بودن حقوق جزا و مجازات است.
آذری بیان كرد: این لایحه به شدت تورم رفتار كیفری ایجاد می كند كه منتهی به تراكم پرونده ها در دستگاه قضا می شود. یكی از محل های گزارش دهی مفاسد مختلف در حوزه خصوصی و دولتی است. ما مجازات هایی برای رسانه در نظر گرفته ایم كه در واقع حاشیه امنی برای مفسدین دولتی و غیردولتی با ارعاب رسانه ایجاد می كنیم.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینكه تصویب این لایحه آسیب به حرفه رسانه و آزادی بیان است، اضافه كرد: در قانون اساسی در حوزه سیاسی و اجتماعی تعاریفی برای آزادی بیان داریم اما اینجا خلاف اصول قانون اساسی رفتار شده و اگر به دنبال سزا در محیط فرهنگی باشیم ممكن است جرم حالت پنهانی پیدا كند و مجموعه ای از رفتار رسانه و گزارش رسانه به دامان شبكه معاند و خارجی برود و خود عاملی ایجاد می كنیم كه رفتار رسانه به این سمت سوق یابد.
وی گفت: فضای مجازی مبحثی نیست كه لایحه به این خامی بتواند آن را مدیریت كند اما این لایحه جز این نیست كه قانونی تصویب شود كه با آن قانون، منزوی، متروك و یا قابل اجرا نباشد و یا اینكه اگر قابل اجرا باشد هم تنها در نقطه ای قابل اجرا و در نقطه ای دیگر اجرا نمی شود كه این به معنای ضعف در قانونگذاری است لذا قانون باید با مختصات و تغییرات جامعه شكل گیرد.
سید نجیب حسینی در موافقت با تقاضای دولت برای بررسی دو فوریتی لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی، ضمن محكومیت شدید اللحن اقدام تروریستی در شرق كشور و به شهادت رساندن مردم مظلوم ایران، گفت: لازم می دانم از رئیس جمهور و دولت تشكر كنم كه جهت رفع یكی از خلاءهای بسیار مهمی كه در فضای مجازی وجود داشت و همیشه دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران از نبود قانون و دستورالعمل و چارچوبی كه بتوانند مسائل و محتواهایی كه در فضای رسانه ای كشور منتشر می شود را بررسی كنند و برابر خط كش قانونی ارزیابی كنند، رنج می بردند؛ به دلیل ضرورت این لایحه دو فوریت را تقدیم مجلس كردند.
نماینده مردم كلاله، گالیكش و مینودشت در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان ادامه داد: آنچه كه همه ما و دلسوزان نظام به آن اعتقاد داریم این است كه یك افسارگسیختگی در فضای رسانه ای و مجازی كشور حاكم است و هر كسی با هر عنوانی حتی در جایگاه حقوقی شاهد تهمت های مختلف در فضای مجازی است. قطعا اگر فضای رسانه ای در كشور مدیریت نشود این انسجام و وحدتی كه در كشور وجود دارد هم از بین خواهد رفت.
حسینی با بیان اینكه در همین جنگ تحمیلی 12 روزه بیشترین اهرم جاسوسی و نفوذ را از طریق فضاهای رسانه ای شاهد بودیم كه اطلاعات اشتباه در اختیار مردم قرار می دادند اضافه كرد: اسرائیل، آمریكا و غرب در این جنگ 12 روزه نتوانستند پیروز شود و شكست مفتضحانه ای را در تاریخ حكومت های خود ثبت كردند. اما اگر ما فضای مجازی را كنترل نكنیم ممكن است همان طور كه مقام معظم رهبری هم هشدار داده بودند، دشمن در فضای مجازی پیروز شود.
وی با تاكید بر اینكه متاسفانه فضای مجازی امروزه هم در مسائل امنیتی و هم دفاعی نقش به سزایی دارد، تصریح كرد: ریختن آبروی افراد و درگیری های جناحی در كشور و همچنین تهمت و برچسب زدن به افراد در فضای مجازی بخشی از یك جنگ تركیبی است كه می تواند انسجام ملی، همدلی و اعتماد مردم به خدمتگزاران صدیق نظام جمهوری اسلامی ایران را تحت شعاع قرار دهد.
نماینده مردم كلاله، گالیكش و مینودشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاكید بر اهمیت بررسی دو فوریتی این لایحه، گفت: ممكن است تعدادی از نمایندگان نظراتی در خصوص لایحه داشته باشند كه حتما از روی دلسوزی و كارشناسی است اما در اینجا دو فوریت لایحه در دستور است و پس از تصویب آن این فرصت وجود دارد كه نظرات دوستان در قالب پیشنهادات در جزئیات بررسی و استفاده شود.
زهرا سعیدی مباركه در موافقت با تقاضای بررسی دو فوریتی لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی، این لایحه را یك مسئله مهم خواند كه نباید به راحتی از كنار آن گذشت و عنوان كرد: تاكید همكاران ما این است كه اجازه ندهیم اتحاد و انسجام ملی و همدلی مردم در این شرایط بهم بریزد، اجازه دهید حرف ها زده شود، این ها تناقضی با آزادی بیان ندارند.
نماینده مردم مباركه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه ما یك حقیقت و واقعیت داریم، ادامه داد: آن امر هنجاری كه باید باشد، حقیقت است و آن چیزی كه برای ساختن آن تلاش می كنیم، واقعیت است و رسانه ها گاها برای این بخش تلاش می كنند. بنده ارادت ویژه ای به رسانه ها دارم و نمی دانم چرا این موضوع را به رسانه ها ربط می دهید. امروز هر فردی بدون مجوز خودش یك رسانه است، یك حرف یا توئیت می زند و فیك نیوزها آن را در صد تا كانال منتشر می كنند و تكرار آن واقعیت سازی می كند. مگر رسانه های رسمی و خبرنگاران ما از این نوع كارها می كنند كه این موضوع به آن ها ربط داده می شود.
سعیدی در ادامه گفت: امنیت روانی جامعه بخشی از امنیت اجتماعی ما است و امنیت اجتماعی ما با آن اخباری است كه از تمام پلتفرم ها و رسانه های اجتماعی به گوش مردم می رسد، پس از ابتكار شورای عالی فضای مجازی در سال 99 یكسری الزامات پیشگیری تصویب شد كه چند چالش ایجاد كرد، اول اینكه رسیدگی به مطالب خلاف واقع، منوط به شكایت شخص شاكی است و دیگر اینكه ضمانت اجراها از كفایت لازم برخوردار نیستند لذا امروز كه امنیت روان مردم دست من و شمای قانونگذار است باید بتوانیم قانونی تصویب كنیم كه از امنیت روان مردم دفاع كنیم.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاكید بر اینكه اگر قانون در این حوزه تصویب نكنیم امنیت روان مردم آسیب می بیند، تسریع كرد: خواهش می كنم این قانون را به رسانه ها ربط ندهید ما مخلص همه رسانه هایی كه واقعیت ها را می گویند هستیم اما اجازه دهید افراد در مقابل اخبار ناصحیح و بدون مجوز خود كه در كانال ها و گروه ها منتشر می كنند پاسخگو باشند. ما باید تكنیك سازی كنیم كه خبر قبل از انتشار اعتبارسنجی شود و قانون امكان این اعتبارسنجی را به ما می دهد./
منبع: خبرگزاری خانه ملت