در برنامه « سرزمین من» از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ در ادامه « ایران جان اصفهان ایران» علیرضا عبادی، هنرمند برجسته سرامیكساز نطنز از این هنر سخن گفت
برنامه زنده «سرزمین من» ویژه رویداد ملی «ایرانجان» اصفهان، میزبان علیرضا عبادی، هنرمند صنایعدستی نطنز و خالق آثار فاخر سرامیك بود.و شنوندگان رادیو فرهنگ با تاریخچه پرشكوه صنایعدستی نطنز آشنا شدند و درباره نقش حیاتوحش و بناهای تاریخی در سرامیكهای معاصر صحبت شد.
این هنرمند یك گلدان با زمینه فیروزهای و نقوش برجسته سرمهای، آبی نفتی و لاجوردی همراه داشت و درباره چگونگی خلق این اثر توضیح داد.
عبادی ضمن اشاره به بیت مشهور بدیعالزمان فروزانفر نطنزی كه هر مصرعش را از سمت چپ بخوانید باز همان معنا دارداین ویژگی را جالب دانست.
این هنرمند نطنز سپس به تاریخ صنایعدستی این شهر پرداخت و گفت : در گذشته، مهمترین صنعتدستی فعال در نطنز، سرامیكسازی بوده است.
وی ادامه داد: كارگاههای متعددی از جمله كارگاه آقایان قصایی، عبادی، اخلاقی، اسلامی و میری سانكی فعال بودند. حدود 10 تا 12 كارگاه وجود داشت كه بسته به ظرفیت، از چند نفر تا 20 یا 30 نفر نیرو داشتند. اما به دلیل عدم حمایت و ورود اجناس خارجی، بسیاری تعطیل شدند.
عبادی همچنین درباره فعالان معاصر در حوزه هنر سرامیك در نطنز بیان داشت :امروز در شهر نطنز، كارگاه عبادیها شامل برادران، پدر و عموی من – آقایان عباس و غلامرضا عبادی – همچنان در تولید سرامیك برجسته فعالاند و كارگاه برادران توسلیان در زمینه زرینفام كار میكنند و آقای سعید توسلیان نیز در همین عرصه فعال است.
این هنرمند با اشاره به استمرار تنوع مشاغل سنتی گفت: امروز در نطنز علاوه بر سرامیكسازی، كارگاههای خراطی، سبدبافی و قلمزنی هم فعال هستند.
وی ادامه داد: در گذشته، دو گذر اصلی «راسته بازار»و «پشته بازار» داشتیم كه در آن كارگاههای خراطی، سفالگری و چاقوسازی نیز فعال بودند.
عبادی درباره نقشمایههای آثار گفت: با وجود تنوع گونههای جانوری در محدوده نطنز – مانند خرگوش، آهو، بز، قوچ و میش – و پیشینه شهر بهعنوان شكارگاه شاهعباس، از این حیوانات بهعنوان نماد در طرحهای سرامیك استفاده میشد. همچنین طرحهای اسلیمی، پیازی و الگو گرفته از بناهای تاریخی در این آثار به كار میرفت.