سرآغازی بر داستان نویسی در ایران

به مناسبت سالروز تولد محمدعلی جمالزاده

1403/10/23
|
16:54

استان‌نویسی با رویكردی كه «محمدعلی جمالزاده» در ایران باب كرد، توانست در دل مردم نفوذ كند؛ اما آنچه به‌عنوان چالش در این حوزه وجود دارد، كم‌رنگ شدن داستان‌نویسی از دهه 90 به بعد به ویژه در استان قزوین است؛ ایسنا در این گزارش به بررسی این موضوع پرداخته است.

23 دی ماه سالروز تولد «محمدعلی جمال‌زاده» یكی از نویسندگان نامدار و پیشتاز قصه‌نویسی معاصر ایران است كه آثارش نقطه عطفی برای ادبیات ایران به شمار می‌رود و سبك نگارش جمالزاده تولد سبكی نوین در داستان‌نویسی فارسی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین آثار این نویسنده می‌توان به كتاب‌هایی چون «قصه قصه‌ها»، «یكی بود، یكی نبود»، «سروته یه كرباس»، «دارالمجانین»، «قصه‌های كوتاه برای بچه‌های ریش‌دار» و «قصه ما به سر رسید» اشاره كرد.

با گسترش فضای مجازی از اواسط دهه 90، داستان‌ برای نسل جوان شكل دیگری به خود گرفت و شاید بتوان این موضوع را مطرح كرد كه بسیاری از نویسندگان نسبت به این هنر بی‌انگیزه شده‌اند. تغییرات در سبك زندگی و الگوهای مصرف فرهنگی ممكن است افراد را به فعالیت‌های دیگر معطوف كند. نهادهای آموزشی نقش مهمی در پرورش استعدادهای نویسندگی دارند و اگر این نهادها توجه كافی به این موضوع نداشته باشند، ممكن است تأثیرات منفی داشته باشد. داستان بخش مهمی از زندگی مردم است كه به نظرم كم نشده و ما هر بار شاهد ورود افراد جدید به این هنر است و این بسیار ارزشمند است. داستان دریای عمیقی است كه فقط كسانی در آن باقی می‌مانند كه تلاش داشته باشند وگرنه امواج دریا آن‌ها را پس می‌زند.

دسترسی سریع